Göta Kanal Dag 2

Jag hade ställt väckarklockan på 03.00 (!!!) för att gå och se när vi slussade in i Sjötorp, där Göta Kanal började för vår del, den första dagen var vi ju aldrig på själva kanalen... I vart så var det ösregn när vi gick upp så inte så värst kul och sen var det naturligtvis kolsvart ute oxå.

Efter ytterligare några timmars sömn (?!) gick vi upp vid 6-tiden. När båten kom till ett lite större slussområde passade jag och Ida på att ta en morgonpromenad och sen steg vi på båten igen några slussar bort.

Vid 8-tiden på morgonen passerade vi Töreboda där Sveriges minsta färja går, Lina som korsar Göta Kanal på bredden :D. I Töreboda låg även systerfartyget till Juno, Diana som ni kanske känner igen från Beck-filmen Roseanna?!

Innan vi kom ut på sjön Viken passerade vi genom en sluss som inte var hydralisk utan där fick man helt enkelt arbeta för hand, vilket våra två servitriser gjorde :)

På eftermiddagen passerade vi bland annat Göta Kanals högsta punkt, Lanthöjden och lite senare Forsvik, där familjen Kindbom sjöng för oss och välsignade båten, riktigt häftigt :). Senare la vi till vid Karlsborg och fick en rundtur på fästningen där, var rätt kul faktiskt.

Vättern var nästa sjö som korsades och väl framme i Motala på andra sidan fick vi en rundtur på bilmuseet där. Det tyckte jag var toppen :). Båten låg sedan i Motala över natten och avgick inte förrän 5 morgonen efter, så jag och Ida passade på att gå en sväng i Motala i kvällsmörkret oxå innan vi gick och la oss.



Sjötorp



Morgontrött...



Diana



Lina, den minsta färjan :)



Martina och Anja kämpar på med den handdrivna slussen



Spetsnäskanalen, Göta Kanals minsta passage



Kindboms i Forsvik



Solnedgång över Vättern



Trabbie



Lamborghini Countach i vitt och Koenigsegg där bakom :)


Kommentarer
Postat av: Din kusin Linda

Hmmm, jag hade inte tackat nej om någon hade velat ge mig en av bilarna på din sista bild...;-)

2009-09-24 @ 22:53:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0