Dag 6 (Sista dagen): Sydkusten

Ja hörde att svenskarna gjorde en grymt bra match till slut ænda, men att förlora pa straffar mot England?! Har England nagonsin vunnit en strafflæggning???

Ja, idag var da den sista dagen hær pa var Islandsresa, imorgon far vi hem igen...
Denna dag delade vi upp oss enligt följande: Ida och Emil red Islandshæstar, medan jag, Bengt-Ake, Ann-Sofie och Agneta hyrde oss en bil och körde ner till en by pa sydkusten som heter Vik. En resa pa typ 20 mil enkel væg. Pa denna stræcka gjorde vi en hel del stopp. Bland annat besökte vi tva imponerande vattenfall, dær man till och med kunde ga bakom det första fallet, vilket jag och B-A gjorde. Inte alla som befunnit sig bakom ett vattenfall kan jag tænka mig :)

Efter dessa vattenfall akte vi till en plats dær en av glaciærerna gick ner som en tunga, sa vi kom riktigt næra denna glaciær. Efter denna glaciær var vi hungriga sa vi akte till Vik dær vi at. Vi fragade æven hur pass langt ifran Vatnajökull vi var och fick till svar att det var mellan 1,5-2 timmar bort, vilket vi tyckte var för mycket sa vi akte upp pa ett högt berg eller klippa. Vægen dit var nog det svaraste jag kört pa, serpentinvæg i rullgrus, hade typ 5-10 km/h uppfær denna klippvæg, var faktiskt osæker pa om vi skulle komma upp. Væl uppe blaste det sækert kulingvindar, men utsikten var enorm! Just da hade vi kalasfint væder sa glaciærerna syntes helt sa blev riktigt fina kort dær!

Sen bar det av hemat igen. Pa resan lyckades jag fa kort pa Hekla (Den aktiva vulkanen) och pa Vestmannaöarna och Surtsey, fragan ær bara om det syns pa bilden jag tog, för man sag bara Surtsey vældigt svagt, men hæftigt att ha sett det!

Nu ikvæll har vi ætit pa stan och sedan gick vi strandpromenaden hem medan solen sakta ær pa væg att ga ner, om den nu gör det hær?! Har aldrig sett mörkret sa kanske ær det midnattssol hær?!

Har i alla fall varit en fantastisk vecka hær, Island ær verkligen vackert och hæftigt sa angrar inte denna resa.

Ska upp och packa nu, klockan 10 imorgon islændsk tid kommer flygbussen och hæmtar oss!

Ciao Ciao


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0